Magento vs Saas – którą platformę wybrać?
Planujesz założyć sklep internetowy? Jednym z pierwszych pytań, na które powinieneś sobie odpowiedzieć, jest: czy otworzyć go na Magento, czy platformie abonamentowej (Saas). Każde rozwiązanie ma swoje wady i zalety, dlatego warto określić swoje przyszłe potrzeby biznesowe. Zanim podejmiesz decyzję, przeanalizuj funkcje platformy, koszt instalacji, dostępne wsparcie, bezpieczeństwo, elastyczność i łatwość użytkowania. Aby ułatwić sobie zadanie, skorzystaj z naszych podpowiedzi!
Platforma SaaS – czy warto założyć na niej sklep internetowy?
SaaS (Software as a Service) skierowany jest do przedsiębiorców, którzy nie mają skonkretyzowanych oczekiwań względem wyglądu sklepu. Aby korzystać z platformy, należy regularnie opłacać abonament. Wśród największych zalet takiego rozwiązania zaliczyć można szybkie wdrożenia i niski koszt utrzymania sklepu internetowego. Oprogramowanie działa na dowolnym urządzeniu. Wystarczy, że będziesz miał dostęp do Internetu i zainstalowaną przeglądarkę.
Należy zaznaczyć, że nawet osoba nietechniczna może zarządzać sklepem online. Dostawca zajmuje się aktualizacją oprogramowania i zadaniami, związanymi z hostingiem. Warto również wspomnieć o intuicyjnym interfejsie, gotowych szablonach i integracjach (z kurierami, bramkami płatności, marketplace i hurtowniami).
Jakie są ograniczenia i wady platformy typu SaaS?
Jeśśli nie uiścisz opłaty, sklep przestanie działać. Nie możesz pobrać kodu źródłowego i zainstalować go na nowym serwerze. Otwierając sklep online w modelu SaaS, musisz liczyć się z tym, że platforma może zbankrutować, podwyższyć abonament, zmienić funkcje lub wymagania licencyjne. Minimalna kontrola nad systemem to jednak nie jedyna wada prezentowanego rozwiązania.
Pamiętaj, że korzystasz wyłącznie z gotowych szablonów i wbudowanych funkcji. Brak możliwości personalizacji zdecydowanie utrudniają budowę rozpoznawalnej marki. Istnieje też ryzyko, że w którymś momencie zabraknie Ci funkcji, które pozwoliłyby na skalowanie biznesu. Dodatkowo nie możesz zintegrować sklepu z innymi systemami i aplikacjami niż te, przewidzianymi przez dostawcę. Zanim zdecydujesz się na daną platformę, dokładnie przeczytaj umowę. W ten sposób nie narazisz się na dodatkowe koszty.
Kiedy wybrać platformę SaaS?
To dobre rozwiązanie dla osób, które chcą spróbować swoich sił w branży e-commerce. W ten sposób możesz przetestować swój pomysł, nie ponosząc zbyt wysokich kosztów. SaaS sprawdzi się również w przypadku przedsiębiorców, którzy cenią sobie prostotę i komfort pracy, a przy tym godzą się na liczne ograniczenia. Jeśli zdecydujesz się na wersję premium, możesz liczyć na całodobowe wsparcie techniczne. W przypadku standardowego wariantu konsultanci zazwyczaj dostępni są od poniedziałku do piątku.
Magento – elastyczność i skalowalność
Jeśli zależy Ci na rozbudowanych funkcjonalnościach, wybierz wdrożenia Magento. W ten sposób dopasujesz sklep do swoich potrzeb, a także wyróżnisz się na tle konkurencji. Dodatkowo zyskasz nad nim pełną kontrolę i możesz go samodzielnie pozycjonować. Platforma e-commerce jest wydajna i skalowalna, dzięki czemu poradzi sobie ze wzrostem liczby zamówień i oferowanych produktów. Jeśli prowadzisz duży sklep internetowy, zdecyduj się na serwer dedykowany. W ten sposób zyskujesz pewność, że będzie on działał bezawaryjnie. To doskonała platforma dla średnich i dużych sklepów online.
Magento oferuje blisko 4000 wtyczek, tym samym umożliwia customizację sklepu. Dzięki temu zaistnieje on w świadomości klientów, co wpłynie na wzrost sprzedaży.
Platforma typu open-source jest w pełni konfigurowalna, dzięki czemu możesz ją dostosować do swoich potrzeb. Magento pozwala tworzyć wyjątkowe doświadczenia zakupowe, ale wymaga wiedzy technicznej. Doświadczeni programiści przeprowadzą Cię przez cały proces wdrażania sklepu online. Zastanawiasz się, jak dotrzeć do większej liczby klientów? Zintegruj sklep na Magento z popularnymi platformami marketplace, takimi jak Amazon, Allegro, eBay, Google Shopping, czy Empik.
Magento – poznaj wady platformy
Magento Open Source pozwala bezpłatnie pobrać i modyfikować kod źródłowy. Nie oznacza to jednak, że nie ponosisz żadnych kosztów. Przygotowując budżet, koniecznie uwzględnij w nim wydatki związane z wdrażaniem dodatkowych modułów, hostingiem i utrzymaniem platformy. Pamiętaj też o opłatach dla dostawców płatności.
Z kolei cena wariantu Commerce lub Commerce zaczynają się od 22 tys. dolarów. Koszt licencji uzależniony jest od rocznych przychodów sklepu internetowego. Jeśli nie masz wiedzy technicznej, potrzebujesz wsparcia specjalistów w zakresie wdrożenia, modyfikacji i utrzymania platformy. Aktualizacje oprogramowania bywają czasochłonne, a lista funkcjonalności może przytłoczyć początkującego sprzedawcę.
Podsumowanie
Jeśli zaczynasz przygodę z e-commerce, możesz założyć sklep internetowy na platformie typu Saas. Do najpopularniejszych należą: Shoper, Sky-Shop, Shopgold, Shopify i IdoSell. Oprogramowanie sprawdzi się w przypadku małych i średnich sklepów. Pamiętaj, że nie możesz ich personalizować, ani wdrażać nietypowych rozwiązań.
Chcesz zbudować silną markę i planujesz rozwój biznesu? W takim razie postaw na oprogramowanie open-source. Magento zapewnia elastyczność i funkcjonalność, dzięki czemu pomoże nam zdobyć pozycję lidera. Zastanawiasz się, jaką wersję oprogramowania wybrać? Skorzystaj z usług agencji e-commerce.
—
Artykuł sponsorowany
Ja to w shoperze kiedyś tworzyłem sobie sklep