Trendy w projektowaniu stron i sklepów internetowych – co w trawie piszczy w 2023 roku?

W XXI wieku przedsiębiorstwa systematycznie zwiększają udział działań marketingowych w internecie; z tym nawet nie ma co dyskutować. Dzięki takiemu podejściu możliwe staje się dotarcie do szerokiego grona odbiorców. Marketing online jest chętnie wykorzystywany zarówno przez mniejsze, jak i większe przedsiębiorstwa. Jednakże praktyka pokazuje, że głównie to właśnie duże podmioty mogą przeprowadzać profesjonalne działania. Posiadanie wysokiego budżetu pozwala im na prowadzenie działań o dużej skali. Oczywiście, mniejsze firmy również mają pewne narzędzia, które pozwalają im na konkurowanie. Sprawdź trendy w projektowaniu stron.

Aby móc aktywnie działać w internecie, konieczna jest odpowiednio zaprojektowana strona internetowa. Witryna firmowa to swojego rodzaju wizytówka przedsiębiorstwa. Jeśli jest ona starannie przygotowana, znacząco przyczynia się do budowania profesjonalnego wizerunku marki. Co warto mieć na uwadze podczas projektowania strony internetowej dla przedsiębiorstwa? Przeczytaj poniższy tekst, by poznać odpowiedź na to pytanie.

Projektowanie strony internetowej – wszystko zależy od firmy, ale można zaobserwować pewne ogólne trendy

W naszym tekście znajdziesz praktyczne wskazówki dotyczące tego, jakie są trendy w projektowaniu nowoczesnych stron internetowych. Jednak przed poznaniem tych informacji musisz uświadomić sobie pewną ważną kwestię – nie istnieje jedno uniwersalne podejście, jeśli chodzi o tworzenie profesjonalnej witryny firmowej. Wszystko tak naprawdę zależy od warunków, w jakich działa dane przedsiębiorstwo. W praktyce:

  • strona internetowa dla dużego sklepu internetowego,
  • witryna renomowanej firmy prawniczej,
  • strona małego, rodzinnego przedsiębiorstwa usługowego,

to takie platformy, które będą mocno się od siebie różnić.

Mimo tego, można wskazać kilka zasad, które firmy stosują w ostatnich latach:

  • prostota,
  • wykorzystywanie tylko oryginalnych zdjęć,
  • animacje przy przewijaniu,
  • rozszerzone menu,
  • atrakcyjna strona docelowa,
  • jeden styl dla całej strony,
  • responsywna strona internetowa zgodna z zasadą „mobile first”,
  • porównywanie strony internetowej z użyciem testu A/B.

Poniżej omówimy niektóre z nich – uznaliśmy je za najważniejsze.

Trendy w projektowaniu stron – minimalizm to podstawa

W ostatnich latach obserwuje się zwrot w kierunku minimalizmu. Zgodnie z tym podejściem należy unikać nadmiaru informacji i obiektów (takich jak np. grafiki w krzykliwych kolorach czy duże przyciski) na stronie internetowej firmy. Na stronie powinny znajdować się przede wszystkim kluczowe informacje, takie jak nazwa przedsiębiorstwa, podstawowe dane o produktach oraz kontakt do działu obsługi klienta.

W minimalistycznym projekcie strony nie ma miejsca na nadmierną ilość przycisków, obrazków czy treści reklamowych. Według najnowszych tendencji takie elementy mogą rozpraszać odwiedzających stronę internetową.

Najważniejsze, należy stosować się do dobrego pomysłu polegającego na używaniu tylko kilku kolorów. Oczywiście, najlepiej wybierać te barwy, które nie są zbyt intensywne. Przyjmuje się, że dozwolone są takie stonowane kolory jak:

  • czarny,
  • szary,
  • biały,
  • błękitny.

Dla takich firm jak np. duże sklepy e-commerce, które sprzedają smartfony, laptopy oraz inne produkty elektroniczne, a także przedsiębiorstwa świadczące usługi dla biznesu (takie jak np. usługi konsultingowe, księgowe czy prawnicze), zalecany jest właśnie minimalizm połączony z neutralnymi, stonowanymi barwami. Minimalistyczne strony internetowe są dobrym rozwiązaniem dla firm, które realizują usługi typu B2B (Business-to-Business). Dzięki temu podejściu firma może zaprezentować się jako profesjonalna, nowoczesna oraz ekskluzywna marka.

Jak zaprojektować stronę internetową? Zadbaj o tzw. mega menu

Czym jest mega menu (w języku polskim lepszym określeniem jest raczej „menu rozszerzone”)? Odpowiedź na to pytanie jest bardzo prosta: to takie menu, które jest wygodne dla użytkowników i umożliwia szybki dostęp do wybranej kategorii produktów. Mega menu może być wyświetlane w postaci prostych elementów graficznych, w tym np. jako lista lub kafelki. Jest to nowoczesne rozwiązanie, które cieszy się popularnością wśród nowoczesnych firm, w tym np. podmiotów działających w branży e-commerce.

Trendy w projektowaniu stron – mobile first

Responsywność oznacza, że strona internetowa dobrze prezentuje się również na „mniejszych” urządzeniach – do takich należą na przykład tablety czy smartfony. Według różnych statystyk w rozwiniętych krajach Europy ponad cztery piąte osób korzysta obecnie ze smartfonów; nie inaczej jest w Polsce. Dotyczy to oczywiście przede wszystkim młodego pokolenia, aczkolwiek nie powinniśmy ograniczać się głównie do „zetek”. Wręcz przeciwnie, starsze osoby również chętnie surfują po sieci.

Responsywność strony firmowej powinna być uwzględniona jeszcze na etapie jej projektowania. W praktyce wszystkie przedsiębiorstwa, niezależnie od branży, powinny zadbać o responsywność. Takie podmioty jak na przykład:

  • banki,
  • przedsiębiorstwa IT,
  • sklepy e-commerce,
  • przedsiębiorstwa transportowe,

naszym zdaniem wręcz MUSZĄ posiadać responsywne witryny.

Trendy w projektowaniu stron – stosowanie wyłącznie oryginalnych zdjęć

Fotografie to ważny element firmowych stron internetowych. Dzięki zdjęciom można pokazać, jak wygląda budynek i siedziba firmy, jak liczna jest kadra przedsiębiorstwa itp. Fotografie ważne są także w przedsiębiorstwach produkcyjnych czy remontowych — możliwe jest wówczas np. przedstawienie, jak przebiega proces wytwarzania produktów czy prowadzenia prac na obiekcie.

Z drugiej strony częstym błędem w firmach jest umieszczanie na stronie internetowej losowych („stockowych”) zdjęć. Fotografie te można znaleźć w internetowych, bezpłatnych galeriach. Niestety, zdjęcia te są często niedopasowane do realiów firmy. Jeśli użytkownik zorientuje się, że zdjęcia na stronie firmowej nie są oryginalne — prawdopodobnie zrezygnuje z oferty danej marki.

Duże przedsiębiorstwa także korzystają z darmowych galerii obrazów. Niestety, takie działanie może zrazić potencjalnych klientów. To właśnie dlatego lepszym rozwiązaniem jest wykonanie własnych fotografii. Jest to rozwiązanie dość tanie, a jednocześnie — skuteczne i profesjonalne.

Animacje, czyli wodotryski w trakcie przewijania

Z punktu widzenia projektowania strony firmowej animacje podczas przewijania nie są wprawdzie najważniejszym elementem, ale warto zwrócić uwagę również na nie. Płynne animacje to element, który skutecznie nadaje stronie internetowej nowoczesny wygląd. Dobrze jest zastosować je na podstronach, gdzie zawarte są informacje o produktach/usługach oferowanych przez przedsiębiorstwo. Animacje przewijania są szczególnie dobre w przypadku tych firm, które świadczą tylko kilka różnych usług- dzięki temu potencjalny klient może płynnie między nimi przychodzić.

Test A/B, czyli sposób na znalezienie prawidłowego rozwiązania

Zanim oficjalna wersja strony internetowej zostanie w ogóle uruchomiona, przedsiębiorcy chcą się upewnić, czy jest ona atrakcyjna dla klienta. Jako odpowiednie rozwiązanie w tym przypadku proponuje się przeprowadzenie testu A/B przy projektowaniu strony internetowej. Istota tego testu jest bardzo prosta. Przygotowuje się dwa różne warianty strony przedsiębiorstwa. Obie wersje mogą się różnić pod względem budowy, treści, kolorystyki oraz rodzaju menu. Oba warianty strony internetowej są prezentowane małej grupie użytkowników, których zadaniem jest ocena, która wersja jest bardziej wygodna i atrakcyjna z punktu widzenia odwiedzającego.

W następnym etapie sprawdza się, jak duża jest zdolność przekształcenia dla każdej opcji, jaka jest typowa długość wizyt, itd. Dzięki temu badaniu można porównać różne warianty strony internetowej, opierając się na twardych danych liczbowych.

Źle zaprojektowana strona internetowa – skuteczna bariera w rozwoju firmy

Według ogólnego przekonania, dobrze zaprojektowana strona firmowa pomaga w budowaniu rozpoznawalności przedsiębiorstwa. Oczywiście, nie sposób z tym polemizować. Niestety, ta zasada działa również w drugą stronę. Co to oznacza? Odpowiedź jest bardzo prosta: błędy w tworzeniu strony mogą poważnie zaszkodzić wizerunkowi firmy.

Wyrządzona w ten sposób szkoda może okazać się znacznie poważniejsza w przypadku dużych przedsiębiorstw. Duże firmy są bowiem „z automatu” postrzegane jako bardziej profesjonalne. W efekcie nawet najmniejszy błąd staje się bardziej widoczny. Praktyka dostarcza wielu przykładów takich błędów. Nawet firmy zajmujące się usługami marketingowymi mogą popełniać rażące błędy. Cóż, zgodnie ze starożytną maksymą „mylić się jest rzeczą ludzką”…

Z kolei jeśli chodzi o mniejsze firmy, to częściej popełniają one błędy przy tworzeniu strony internetowej nie tyle z nieuwagi czy nieznajomości kultury w danym kraju, co raczej z powodu braku odpowiednich zasobów finansowych i wiedzy. Z drugiej strony, nie oczekuje się powszechnie tego, by małe firmy rodzinne lub wręcz osoby na samozatrudnieniu korzystały z najdroższych usług w zakresie projektowania stron internetowych.

Ogólne trendy to nie wszystko!

Znajomość obecnych trendów projektowania stron internetowych jest istotną zaletą. Jednakże, warto także korzystać ze sprawdzonych i tradycyjnych pomysłów. Nawet najwyższej jakości strona internetowa nie jest wystarczająca, jeśli firma nie angażuje się również w inne działania związane z marketingiem online. Zasada ta ma szczególne znaczenie dla dużych firm, które muszą być profesjonalne, aby sprostać wymaganiom rynku.

Działania, które także warto podjąć na etapie projektowania strony internetowej, to między innymi:

  • płatne reklamy w internecie (np. Google Ads oraz Facebook Ads),
  • aktywność mediach społecznościowych,
  • content marketing, czyli publikowanie merytorycznych treści np. w postaci wpisów blogowych, podcastów czy nagrywanie wywiadów.
  • wysyłka newsletterów,
  • e-mail marketing.

Dopiero umiejętne połączenie wszystkich tych elementów pomoże Ci w realizacji celów sprzedażowych.

 

Emil Zelma